Model świata gotyckiego przedstawia kulę przedzieloną pionową linią. Ta linia to limes – granica. Oddziela świat gotycki od świata realnego. Ale świat gotycki kolonizuje tę granicę. Oznacza to, że kiedy jesteśmy w jakiejś relacji do świata duchów, widm, umarłych – jesteśmy już dotknięci przez ten świat.
Widzowie, którzy obejrzą „Gotyk Polski” zostaną zatem wtajemniczeni: wpuszczeni w miejsca, których istnienie na co dzień nam umyka: momenty, których nie jesteśmy w stanie dostrzec: półpauzy między oddechami, w ciszę tuż po piosenkach. Martwe jest tam żywe, a żywe martwe. Smutne jest wesołe, a śmieszne smutne. Duch, którego wywoła bohaterka, może zostać z wami na zawsze – choćby jako piosenka. Piosenek jest tu zresztą mnóstwo, pełnią funkcję przetwarzania rzeczywistości, bywają hymnami biedy, songami o emancypacji, protestami, ale też retro piosenkami, jakie można było usłyszeć w zabytkowym już kabarecie.
Sztuka przewartościowuje pojęcie starzenia się, przygląda się dojrzałej cielesności i pop-kulturowym kliszom związanym z polskim pochówkiem. Wszyscy zatańczymy w tym tańcu: równość nie jest tu jedynie postulatywna, nie tylko międzygatunkowa. Jeśli przedmioty też umierają – mogą także zmartwychwstać. Po lodówce-łazarzu można się spodziewać samych roszczeń, po Lulanym Dziecku w funkcji chóru – mickiewiczowskich przepowiedni. Czy każdy starszy bogacz przypomina Logana Roya? Czy każdy majętny starzec to Król Lear? Starość osoby majętnej różni się od starości osoby ubogiej. Starość mężczyzny jest w zachodniej kulturze inna niż starość kobiety.
Funeralna estetyka kampowa pozwala na bal, w którym śmieć, tania stylizacja, przedmioty i ludzie „drugiej kategorii” dostają punktowe światło. To oni wydają to przyjęcie. Wszyscy inni – także zmarli – to motłoch, a motłoch jest pozaklasowy i może przyczynić się do rewolucji. Widz, który stanie oko w oko z motłochem może płakać, może się śmiać. Ale powinien pamiętać: świat gotycki kolonizuje granicę między „nimi” a „nami”. Już jesteśmy dotknięci. Już śpiewamy te same piosenki.
Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
OBSADA
Martyna Majcher (g)
Zofia Dębska (g)
Szymon Majkrzak
Marcin Weron (g)
MUZYKA
Berenika Wojnar,
Magdalena Gawlińska
CHOREOGRAFIE
Zuzanna Tabisz
PROJEKCJE
Maciej Proćków
SCENOGRAFIA
Michał Jagodziński
REŻYSERIA DŹWIĘKU
Sara Agacińska
PREMIERA
9 grudnia 2023
Projekt realizowany przez Fundację ART JTM i współfinansowany ze środków Gminy Wrocław – www.wroclaw.pl
CHOREOGRAFIE
Zuzanna Tabisz
PROJEKCJE
Maciej Proćków
SCENOGRAFIA
Michał Jagodziński
REŻYSERIA DŹWIĘKU
Sara Agacińska
PREMIERA
9 grudnia 2023
Projekt realizowany przez Fundację ART JTM i współfinansowany ze środków Gminy Wrocław – www.wroclaw.pl
Czas trwania: 1h 45min